logo-mini

12 اصل طراحی گرافیک

12 اصل طراحی گرافیک

به طور کلی تاثیر طراحی گرافیک در تبلیغات را می‌توان در این 6 مورد عنوان کرد:

  1. جلب توجه مخاطبان
  2. افزایش فروش و سود به علت تبلیغات موثر
  3. محبوبیت و رشد شبکه‌های اجتماعی
  4. افزایش ماندگاری مخاطب در سایت و رتبه سایت
  5. سرعت در انتقال پیام
  6. ماندگاری در ذهن مخاطب

یک طراح گرافیک بایستی جهت ایجاد طرح های خوب و هماهنگ، بر اصول 12 گانه طراحی مسلط باشد. دانستن این اصول کمک می کند تا ایده ها و نحوه تعامل عناصر گرافیکی طراحی با یکدیگر به وضوح بیان شوند.

  1. کنتراست (تضاد)
Contrast Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

کنتراست یکی از رایج ترین اصول طراحی گرافیک است و هر طراح گرافیکی باید بر آن مسلط باشد. کنتراست به تفاوت بین عناصر در طراحی اشاره دارد؛ به عنوان مثال اگر در یک عنصر از رنگ تیره استفاده کنید، عناصر گرافیکی دیگر باید به رنگ روشن باشند تا به راحتی از هم متمایز شوند.

  1. تعادل
Balance Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

اگر یک طراح گرافیک هستید و روی یک پروژه طراحی کار می کنید، باید بدانید که هر عنصری که در طراحی خود قرار می دهید دارای وزن است و می تواند متشکل از رنگ، اندازه یا بافت باشد.

تعادل به نحوه قرار دادن این عناصر در طراحی و اجتناب از قرار دادن تمامی عناصر سنگین در یک مکان اشاره دارد. دو نوع تعادل یا (Balance) وجود دارد؛ متقارن که با تراز کردن عناصر هم‌وزن تعادل ایجاد می کند. تعادل نامتقارن برعکس است. در اینجا شما یک عنصر سنگین را با عناصر سبک‌تر تراز می کنید تا کنتراست ایجاد شود.

  1. تاکید
Emphasis Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

تاکید به اهمیت و ترتیب عناصر در طراحی شما اشاره دارد. بر اساس اصل تاکید، مهمترین اطلاعاتی طراحی باید اولین چیزی باشد که مردم در پروژه شما می بینند.

به عنوان مثال در طراحی پوستر یک فیلم، اولین چیزی که باید ببینید عنوان فیلم است؛ سپس می تواند نام کارگردان و بعد از نام بازیگران باشد. اگر می خواهید بدانید که بهترین طراحی پوستر فیلم کدام است، می توانید مقاله من در این رابطه را بررسی کنید و تاثیر اصل تاکید بر روی این پوستر ها را ببینید.

  1. تکرار
Repetition Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

تکرار یک ابزار عالی برای تقویت ایده ای است که می خواهید از طریق طرح خود منتقل کنید و همچنین به یکپارچه سازی پروژه شما کمک می کند. شما می توانید از اصل تکرار در عناصر مختلفی مانند رنگ، حروف، اشکال یا سایر عناصر طراحی گرافیکی استفاده کنید.

برای مثال اگر طرحی دارای چندین تایپ‌فیس یا رنگ است، می توان آن را به دلیل شلوغی، یک طرح بد و نامناسب فرض کرد؛ اما می توان مثلا با انتخاب دو نوع تایپ فیس و استفاده از آنها در تمامی طراحی از این امر جلوگیری کرد.

  1. تناسب
Proportion Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

اصل تناسب در طراحی گرافیک یکی از ساده ترین اصول برای درک می‌باشد؛ در یک تعریف ساده، تناسب به اندازه عناصر نسبت به یکدیگر اشاره دارد. در یک طرح، عناصر بزرگتر راحت‌تر از عناصر کوچکتر دیده می شوند و بر اساس این اصل، عناصر بزرگتر اهمیت بیشتری از عناصر کوچکتر دارند.

  1. سلسله مراتب
Hierarchy Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

اصل سلسله مراتب در طراحی گرافیک بیان می‌دارد که مهم ترین عناصر در طراحی باید مهم ترین نیز به نظر برسند. این اصل به افرادی که طراحی را می بینند کمک می کند تا بهتر بفهمند کدام عنصر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شما به راحتی می توانید مثال هایی از این اصل را در عناوین و سرفصل های یک طرح ببینید.مطالب مرتبط

  1. ریتم یا ضرب‌آهنگ
Rhythm Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

اصل ریتم با استفاده از موسیقی قابل درک است. برای مثال استفاده از عناصر تکرار شونده در طراحی سبب ایجاد فضا بین این عناصر می شود، و این باعث به ایجاد ریتم بصری می‌انجامد. همانطور که در ترکیب های موسیقی اتفاق می افتد. پنج نوع ریتم بصری وجود دارد: تصادفی، منظم، متناوب، روان و پیشرو.

  1. الگو
Pattern Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

الگو در طراحی گرافیک به تکرار چندین عنصر گرافیکی اشاره دارد که با هم کار می کنند تا یک طراحی چشم نواز و هماهنگ ایجاد کنند. اصل الگو همچنین به نحوه طراحی عناصر یک پروژه و تعیین استاندارد برای آن جهت انتقال آسان ایده های طرح اشاره دارد.

  1. فضای سفید
White Space Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

فضای سفید یا فضای منفی، به فضایی از یک طرح اطلاق می شود که خالی است و عنصری را شامل نمی شود. در واقع فضای سفید یک عنصر بسیار مهم است، زیرا شما باید به عناصر طراحی خود فضایی تنفس بدهید و به راحتی آنها را از سایر عناصر متمایز کنید.

همچنین از فضای سفید در طراحی لوگو جهت ایجاد تصاویر مخفی روی آن و ارائه اطلاعات بیشتر در مورد برند و جلوگیری از اشباع آن استفاده می شود.

  1. حرکت
Movement Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

اصل حرکت در طراحی گرافیک به نحوه تعامل چشم انسان با طرح شما اشاره دارد. مهمترین عنصر در طراحی باید اولین چیزی باشد که بیننده می بیند و پس از دیدن آن، طرح شما باید بیننده را به مهم‌ترین عنصر بعدی هدایت کند.

  1. تنوع
Variety Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

از اصل تنوع در طراحی جهت ایجاد علاقه بصری در بیننده استفاده می شود و می توان آن را با عناصر مختلفی مانند رنگ، تایپوگرافی، تصاویر، اشکال و بسیاری موارد دیگر ایجاد کرد. با استفاده از این اصل، از ایجاد طرحی یکنواخت و از دست رفتن علاقه بیننده جلوگیری می کنیم.

درک این نکته مهم است که هنگام استفاده از اصل تنوع باید بسیار مراقب باشید تا طرح خود را بیش از حد شلوغ نکرده و هرج و مرج ایجاد نکنید.

  1. وحدت
Unity Principle in Graphic Design - 12 اصل پایه ی  طراحی گرافیک

اصل وحدت به این موضوع اشاره دارد که عناصر به کار رفته در پروژه شما باید به خوبی با هم کار کنند، رابطه واضحی با هم داشته باشند و مفاهیم یکسانی را منتقل کنند؛ این امر باعث می شود که طراحی شما سازمان یافته تر به نظر برسد و تمامی عناصر به یکدیگر مرتبط شوند.

جمع‌بندی

همانطور که در مقدمه مقاله اشاره شد، هر گرافیستی باید این 12 اصل را بداند. اکنون شما می توانید این اصول را روی طرح های خود پیاده کرده و آنها را تمرین کنید. این کار کمک می کند تا پروژه‌های شما بهتر دیده شوند و ایده های شما را به راحتی منتقل شوند.

هنگامی که بر 12 اصل مسلط شدید، می توانید شروع به بازی با آنها کنید و از آنها برای ایجاد طراحی منحصر به فرد و روش های خلاقانه جهت انتقال ایده های خود از طریق پروژه های طراحی گرافیکی استفاده کنید!

برگرفته شده از سایت zekagraphic و honaracademy


نظر بدهید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.